۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
طرح ژاپن جذاب

"ژاپن جذاب" یا (cool japan) مفهومی است که دولت ژاپن برای توجه به عزم این کشور برای تبدیل شدن به ابرقدرت فرهنگی استفاده می کند.

بر این اساس ژاپن به دنبال بهره گیری تجاری از ظرفیت های فرهنگی خود و اثرگذاری غیرمستقیم فرهنگی و ایدئولوژیک است.
در سال ۲۰۱۰، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن «دفتر ارتقای صنایع خلاق» را تاسیس کرد تا صنایع خلاق و فرهنگی را ذیل مفهوم استراتژیک «ژاپن جذاب» سازماندهی کند و اعلام کرد که «فرهنگی عامی» ژاپن که شامل موسیقی، انیمه، مانگا، مُد، غذا، معماری و ابداعات الکترونیک می شود نقش بنیادین در این طرح دارد.
علیرغم بودجه قابل توجهی که دولت ژاپن به صندوق «ژاپن جذاب» اختصاص داده، موانع مهمی بر سر تحقیق اهداف آن قرار گرفته است. میانگین بالای سن جمعیت و نیروی انسانی ناکافی باعث شده است که ژاپن در این زمینه در حالت تدافعی قرار بگیرد یعنی به جای اثرگذاری فرهنگی ، سرگرم تنظیم روابط فرهنگی با مهاجرین خارجی شود.
از طرف دیگر، آمار نشان می دهد دولت و بخش خصوصی ژاپن در همکاری با تحصیل کرده های خارجی به اندازه کافی موفق نبوده اند.
به طور متوسط سالانه تنها ۳۰ درصد فارغ التحصیلان خارجی در ژاپن مشغول کار می شوند. این میزان کم ناشی از اعتماد اندک ژاپنی ها به استخدام خارجی ها در پست های مهم، ناکافی بودن فراخوان کار و دشواری زبان ژاپنی است.
علاوه بر این، هنوز اکثر خارجی ها اقامت در ژاپن را به چشم فرصتی برای پول درآوردن یا پله ای برای رفتن به غرب می بینند. البته این دیدگاه با وجود قوانین سخت گیرانه مهاجرتی و علاقه کارفرمایان به بستن قرارداد کوتاه مدت با خارجی ها مطابقت دارد.


منبع: ماینیچی

کد خبر 5781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =